Tietoa
Finnish Jaguar Drivers’ Club Ry perustettiin 11.1.1976.
Klubin päätavoite on Jaguar-tietouden välittäminen Jaguar-harrastajille. Klubi vaalii Jaguar-perinteitä, järjestää yhteisiä tapahtumia sekä tilaisuuksia muiden autoklubien kanssa, julkaisee jäsenlehteä ja pitää yhteyttä ulkomaisiin Jaguar-kerhoihin sekä ylläpitää jäsen- ja autorekisteriä.
Kotimaan toiminnan lisäksi klubi on järjestänyt yhteismatkoja Englantiin Jaguarin tehtaille ja erilaisiin Jaguar-tapahtumiin eri puolilla Eurooppaa.
Finnish Jaguar Drivers’ Club Ryn historiaa
Osa 1. Erkki Blomroosin Levillä 3.9.2006 pitämän puheen puhtaaksikirjoitettu versio:
Tammikuussa 1976 Concorde aloitti säännöllisen reitti liikenteen. Pienessä pohjoisessa tasavallassa presidentin nimi oli edelleen Kekkonen, autoilijoita rokotettiin edelleen määräämällä henkilöautoille pakollinen käyttömaksu. Jotain poikkeavaa pirteätä täällä kuitenkin tapahtui. Pari turkulaista innokasta Jaguar harrastajaa eli Risto Forsström ja Henry Hammar päättivät tutustuttuaan Ruotsin klubitoimintaan perustaa tännekin Jaguar – klubin.
Perustava kokous pidettiin Helsingissä 11.1. 1976; läsnä oli 11 harrastajaa Turusta ja Helsingistä. Mainittakoon tässä klubin ensimmäisen hallituksen kokoonpano, koska se siis käytännössä joutui pistämään klubitoiminnan alulle:
Puheenjohtaja: Risto Forsström
Varapuh. Joht: Jukka Einovaara
Sihteeri: Henry Hammar
Jäsenet: Martti Hirvonen, Kari Lindström, Erkka Nevala
Runsaan puolen vuoden kuluttua, syyskuussa -76, jäseniä oli jo 42. Toiminta oli alkuun hyvin Turku- keskeistä johtuen puuhamiesten kotipaikasta.
Jäsenten kukkaroa kevennettiin 30 markan jäsenmaksulla.
————————————————————————————————————————————————————–
Seuraavalla vuosikymmenellä, tarkkaan ottaen vuonna 1984, klubi järjesti matkan Englantiin. Miespuoliset osanottajat saivat Jaguarin tehtailla ´Dealer Training Cestificate´n purettuaan ja koottuaan XK moottorin.
Naisväki vietti sen ajan tuhlaamalla rahaa kaupungilla.
Matkaan osallistui 33 henkilöä 10:llä autolla. Peruskustannus oli 3875 mk henkilöltä, sisältänen matkat ja hotellit.
————————————————————————————————————————————————————–
Klubin täyttäessä 10 vuotta 1986 jäseniä oli 120, viimeisen jäsennumeron ollessa 184.
Samana vuonna maahantuonti siirtyi Suomen Autoteollisuudelta Haka-autolle. Vuodesta 1949 maahantuojana oli toiminut tamperelainen Suomen Maanviljelijäin Kauppa (SMK) ja vuodesta 1965 lähtien Helkama Oy.
Vuonna 1987 Risto Forsström jättäytyi puheenjohtajan tehtävistä työ ja perheasioiden vuoksi. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Kari Tossavainen.
Jäsenmäärä kipusi 161:een ja jäsenmaksukin 75 mk:aan.
————————————————————————————————————————————————————–
Klubin sääntöjen mukaan klubin tehtäviin kuuluu mm Jaguar perinteen keruu ja taltioiminen. Otetaanpa siis kevennykseksi kertomus tosielämästä:
´Taksiautoilija Toivo Niskanen Säyneisistä hankki vuonna 1951 Jaguar MK VII:n taksiautoksi, koska hän tarvittaessa halusi päästä nopeasti liikkumaan. Tämä halu sai oikeastaan alkunsa poliiseilta, jotka pysäyttivät hänet hänen ajaessaan Plymouthillaan itse auraamallaan pikkutiellä. Poliisit sakottivat häntä neljästä asiasta, joista yksi oli ettei hän antanut poliisille tietä. Asiasta harmistuneena (ettei tarvitsisi antaa poliiseille tietä) hän hankki Jaguar MK VII:n. Auto oli ainoa Jaguar- taksi Kuopion läänissä. Sitä käytettiin taksina 2 vuotta. Syitä luopumiseen olivat auton heikko pölytiiviys sekä toistuvat iskunvaimennuksen ja etunivelistön rikkoutumiset (senaikaisilla teillä oli tietysti osuutensa ongelmiin)´.
————————————————————————————————————————————————————–
Takaisin klubiasioihin ja 1980-luvun viimeiselle vuodelle. Vuosikokouksessa 11.3.1989 Porvoossa, tapahtui vetäjän vaihdos: puheenjohtajaksi tuli Kimmo Linnavuori ja vara sellaiseksi Lasse Rantanen Tampereelta.
Uusi vuosikymmen uusine asioineen oli edessä. Itse merkin kohdalla niistä pienimpiä ei suinkaan ollut Jaguarin siirtyminen Fordin omistukseen, mutta se onkin sitten jo toinen tarina.
————————————————————————————————————————————————————–
Edellä on ollut hajahuomioita 30-vuotiaan klubimme viideltätoista alkupuolen vuodelta, koska alkuaikojen kohdalla itse kullakin lie eniten valkoisia aukkoja. Tulemme palaamaan asiaan lähitulevaisuudessa (toivottavasti) klubimme historiikin merkeissä.
Vuosituhatkin on ehtinyt vaihtua. Presidentin nimi ei ole enää Kekkonen, Concorde on lopettanut liikennöimisen, mutta Finnish Jaguar Drivers Club jatkaa vahvempana kuin koskaan, yli 600 jäsenen voimin.
On jotakin, mitä idän uusilta autojättiläisiltä puuttuu ja mitä ei voi ostaa, se on Jaguar traditio.
Malja sille ja 30-vuotiaalle FJDC:lle !!
-EB
___________________________________________________________________________________________
Viimeksi päivitetty 26.2.2024 by admin