1970-luku

E-Type S3, 1971-1974

Series III E-type esiteltiin lehdistölle 29.3.1971. Auto oli jatkokehitetty v. 1961 ensiesitellyn Series 1:n ja v. 1967 esitellyn Series 2:n seuraajaksi.  E-type series 3 mallia valmistettiin kahta eri mallia, Avomalli (Roadster) vuosina 1971-1975 ja Umpikattoinen malli (Coupe) vuosina 1971-1973. Uuteen Series 3 malliin oli tehty lukuisa määrä pieniä muutoksia. Näkyvimpinä tunnusmerkkeinä mm. aiemmista malleista puuttunut kromattu nokkaritilä, levennetyt pyöränkaaret, leveämmät renkaat ja vanteet sekä sama pidempi akseliväli kuin Series 1:n ja 2:n 2+2 paikkaisessa mallissa. Merkittävimpänä muutoksena oli Jaguaarin uusi neljällä kaasuttimella varustettu V12 kone aiemman kuusisylinterisen rivimoottorin tilalle. Series 3:een tuli uutuutena myös tehokkaammat, edessä jäähdytetyt, levyjarrut, ohjaustehostin sekä rullaturvavyöt.

Series III valmistus:

OTS 5.3 1971-1974
2+2 (FHC) 5.3 1971-1973

 

XJ12 S1, 1972-1973

XJ oli suunniteltu siten, että aiemmin E-typessä esitelty kaasuttimilla varustettu V12 kone mahtui vaikeuksitta. Tuloksena oli maailman nopein sarjavalmisteinen henkilöauto! V12-moottori on erittäin hienossa sisäisessä tasapainossa ja pyörii värisemättä tyhjäkäyntiä niinkin alhaalla kuin 300 kierrosta minuutissa. Moottorin äänikin on aivan erilainen jenkkikaseihin verrattuna.  Jaguaarille tunnusomainen jäähdyttimen pystysuuntainen säleikkö on yksinkertainen ja elegantti.  

Daimler-mallistossa mallimerkintä oli Vanden Plas Double Six.

XJ6 S2, 1973-1979

Syksyllä -73 esiteltiin XJ6:n uudet S2 mallit, joissa sisustus oli muutettu ergonomisemmaksi. Kehittyvät turvanormit pakottivat myös nostamaan puskurikorkeutta, mikä ei välttämättä ollut eduksi kakkossarjalle. Auto on Leylandin valtakauden kukkanen – seitsemänkymmentäluvun muut saavutukset huipentuvat yleisenglantilaiseen autojen kestämättömään laatuun, mikä johti hyvän markkina-aseman täydelliseen romahtamiseen Euroopassa! 

XJ12 S2, 1973-1979

V12-moottori sai tervetulleen bensiinin ruiskutuksen – se oli alusta lähtien tarkoituksena, mutta ei valmistunut ajoissa! Siksi E-typessä ja S1:ssä oli kaasutinmoottori. Tehdas esitteli XJ6 ja XJ12 Series 2 mallit lehdistölle 11.9.1973 ja ilmoitti lehdistöpaketissaan (eurooppalaisille versioille) seuraavat tekniset tiedot:
XJ12 Series 2 XJ6 Series 2 (4.2 Aut.)
Moottorin tilavuus (cc) 5343 4235
Puristussuhde 9,0 : 1 7,8 : 1
Teho DIN 254 hv @ 6000 rpm 170 hv @ 4500 rpm
Vääntömomentti DIN 301 lb ft @ 3500 rpm 231 lb ft @ 3000 rpm
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) 7,9 10,6
Kiihtyvyys 0-160 km/h (s) 18,8 28,1
Maksiminopeus (km/h) 220+ 190+
Polttoaineen kulutus (l/100km) 18,8 – 25,6 14,9 – 20,1

Daimler-mallistossa mallimerkintä oli Vanden Plas Double Six.

XJ-S, 1975-1981

Aivan kuten XK120 aikoinaan, myös XJ-S luotiin vastaavan Sedan mallin lyhennetylle alustalle, tässä tapauksessa XJ Coupen alustaa lyhennettiin 17,3 cm (yhteistä tekniikkaa näiden automallien välillä peräti noin 80%). Auton tullessa markkinoille E-typen valmistus loppui, joten siinä mielessä XJ-S on sen seuraaja. Toisaalta auton mitat ja paino (1750kg) kertovat auton muusta kuin urheiluauton luonteesta. Autossa oli 5.3L V12 EFI. Vaikka manuaalivaihteisto oli myös tarjolla, useimmat päätyivät automaattiin. 

 

XJ-C, 1975-1977

Sir Lyonsin lempimalli, Coupe, on erittäin harvinainen ja erikoisesti sen sivulinja on hivelevän kaunis ikkunat laskettuina koska B-pilaria ei ole! Malli esiteltiin jo -73 mutta valmistus alkoi vasta -75. Malli oli viimeinen lyhytakselivälinen XJ. Grilli oli vaakasuuntainen V12 koneesta huolimatta.

Daimler-mallistossa mallimerkintä oli Vanden Plas Double Six.

XJ6 S3, 1979-1986

Pininfarinan muotoilema Series 3 facelift on monen mielestä kaunein XJ kautta aikain. Korin kattolinjan uudistus oli eduksi, pääntilaa tuli lisää mikä mahdollisti kattoluukun. S3:n maskin traditionaalinen pysty teema on selkeästi kauniimpi kuin edeltäjässä. Amerikan turvanormit näkyvät myös uusissa paksuissa kumilla vuoratuissa puskureissa. XJ S3 on erittäin hiljainen auto ja ajettavuudeltaan loistava.

XJ12 S3, 1979-1992

Myös V12-versiosta tehtiin facelift S3. Kulutuslukemiltaan siedettävämpi HE V12-moottori tuli markkinoille -81, jolloin myös teho nousi 299 hevosvoimaan.

Daimler-mallistossa mallimerkintä oli Vanden Plas Double Six.

Viimeksi päivitetty 7.2.2024 by Köpi