1990-luku

XJS, 1991-1995

[ 

XJ220, 1992-1994

Viimeisiä muutoksia ennen XK8:n esittelyä oli AJ16-moottorin istutus Coupe/Convertible – malleihin. Uudet nokka-akselit, uudet männät, venttiilit ja uudistettu bensiinin ruiskutus tarjosivat 7 prosentin tehon nousun. Huippunopeus oli 227 km/h ja kiihtyvyys 0-96 7.5 s. 

 

[

XJ220 on 2-paikkainen urheiluauto, joka kehitettiin yhdessä Tom Walkinshaw Racing-firman kanssa. XJ220:n huippunopeus oli 341.7 kmh, oikeuttaen titteliin Nopein tuotantoauto vuosina 1992-1993. Alunperin autoon piti tulla 6.2 L V12, mutta kustannussyistä tuotantoversioon tuli ”vain” 3.5 L V6.

 

XJ12 (XJ81), 1993-1994

[

XJ40:n V12-versio sai tehdasmerkinnän XJ81. Autossa oli uusittu 6L moottori, jonka ulkonäkö oli oleellisesti siistitty. Tehoa oli 312 hv.

 

XJ6 (X300)/XJ12 (X305), 1994-1997

Fordin tultua isännäksi alkoivat investoinnit laatuun ja uudistuksiin sujua. XJ40:n seuraaja sai uuden rivikuutosen, AJ16-moottorin. Sitä oli sekä 3.2 litraisena että neljälitraisena. V12 koneella varustettuna auto oli todellinen helmi. XJ300 malli 4L suoralla kuutosella, mutta kompressoriahdettuna sai oman mallimerkintänsä XJR. Tehoa löytyi 240 kW ja suorituskyky oli sen mukainen, huippunopeus 250 km/h ja kiihtyvyys 0-100km/h 6.0s. Sisutus on Jaguaarin tyylin mukainen ja ulkonäössäkin kissamainen pehmeys on edukseen.  

Vastaava Daimler oli myös saatavilla.

XK8/XKR, 1996-2005

Jaguaarin ensimmäinen urheiluauto, jossa on omaa suunnittelua oleva V8. Moottorista otetaan 216 kW, vääntöä on 388 Nm. Alusta on vanhempaa perua ja on kotoisin XJ-S mallista (siis alunperin 60-luvulta!). Huippunopeus 250km/h, 0-96 6.4 s.

XJ8 (X308), 1997-2003

Moottorien uudistus jatkui ja vuonna 1931 aloitettu rivikuutosten loistokas traditio päättyi. Jaguaarin tulevaisuuden moottoriksi valittiin itse suunniteltu ultramoderni V8 (3,2, 4.0L). Kompressioahdettuna XJR mallina Jaguar kissa muuttuu sudeksi!  Ilman nopeusrajoitintaan se kulkee 273 km/h (170mph). Kojetaulussa pyöreän kellon istuttaminen ilmaritilään oli hyvä oivallus. 

Daimler-version mallimerkintä oli Daimler Super V8.

S-Type (X200-206), 1999-2007

Jaguar liittyi muodissa olleeseen retro-buumiin ja esitteli 60-luvun Mk2:n/S-Typen muotoilusta innoitukseen saaneen S-Typen. Näin Jaguar palasi 60-luvulle myös siinä mielessä, että silloin viimeksi tehdas tarjosi henkilöautoja eri kokoluokissa.  Kuvan autossa on uusi 3L V6 moottori, autoa sai myös isomman mallin V8:lla.

 

Viimeksi päivitetty 7.2.2024 by Köpi