1940-luku

Mark IV, 1938-1949

Jaguar Mk4

Jaguar 1 1/2, 2 1/2 ja 3 1/2 L Saloon autot, myöhemmin ristitty ”Mark IV” olivat jo selvästi suunniteltuja USA:n massamarkkinoita varten, siksi siirryttiin muotoon painettujen esivalmistettujen peltiosien käyttöön. Myös rungon suunnittelu oli omaa käsialaa. Huippunopeus oli 146 km/h. Erityisen kaunis malli on Mark IV Drophead Coupe. Pinnapyörät vakiona. Kuvan autossa on poikkeuksellisen onnistunut kaksiväriyhdistelmä.

Mark V, 1948-1951

XK 120, 1949-1954

Jaguar XK120 Open Roadster

Sir Lyons kirjoitti jälleen urheiluautojen historiaa vuonna 1948 esitellyllä XK120 mallillaan. Alkuperäisasuun kuuluivat peltivanteet ja takapyörien suojukset mutta useimmiten ne on jätetty tallin nurkkaan. Nimenomaan maalatuilla pinnavanteilla saadaan todella hieno kokonaisuus. Kuvan auto on vuodelta -50, mikä näkyy mm kromattuina parkkilamppuina. XK-moottori oli erittäin edistyksellinen puolipallon muotoisine palotiloineen ja kaksine männän yläpuolisine nokka-akseleineen ja myös kaunis. Säänkestävyyden vuoksi kojelauta oli nahalla verhoiltu.

Kotisivut täällä. Video täällä.

Viimeksi päivitetty 14.10.2023 by fjdcry