1940-luku

Mark IV, 1935-1949

Jaguar Mk4

Tämä saloon-malli moottoreilla 1 1/2, 2 1/2 ja 3 1/2 L suunniteltiin ja valmistuskin aloitettiin jo 1930-luvulla nimellä SS, mutta tuo nimi ei toisen maailmansodan jälkeen ollut enää salonkikelpoinen, joten nimeksi vaihtui Jaguar ja mallinimeksi ”Mark IV”. Autot olivat jo selvästi suunniteltuja USA:n massamarkkinoita varten, siksi siirryttiin muotoon painettujen esivalmistettujen peltiosien käyttöön. Myös rungon suunnittelu oli omaa käsialaa. Huippunopeus oli 146 km/h. Erityisen kaunis malli on Mark IV Drophead Coupe. Pinnapyörät vakiona. Kuvan autossa on poikkeuksellisen onnistunut kaksiväriyhdistelmä.

Mark V, 1948-1951

XK 120, 1948-1954

Jaguar XK120 Open Roadster

Sir Lyons kirjoitti urheiluautojen historiaa vuonna 1948 esitellyllä XK120 mallillaan. Alkuperäisasuun kuuluivat peltivanteet ja takapyörien suojukset, mutta useimmiten ne on jätetty tallin nurkkaan. Nimenomaan maalatuilla pinnavanteilla saadaan todella hieno kokonaisuus. Kuvan auto on vuodelta -50, mikä näkyy mm kromattuina parkkilamppuina. XK-moottori oli erittäin edistyksellinen puolipallon muotoisine palotiloineen ja kaksine männän yläpuolisine nokka-akseleineen ja myös kaunis. Se säilyikin käytössä eri malleissa vuoteen 1992 asti, toki koko ajan kehittyen. Säänkestävyyden vuoksi kojelauta oli nahalla verhoiltu.

Viimeksi päivitetty 6.2.2024 by fjdcry